Towarzystwo Oświatowe EDUKACJA jest organizacją pożytku publicznego KRS 0000141749

Niemcy, Polska, Czechy, czyli zielono mi…

Email Drukuj PDF

Dnia dwudziestego siódmego maja, my, 8A, oraz klasa równoległa, 8B, wybraliśmy się na wycieczkę, zwaną ,,zieloną szkołą”.

Zbiórka była dość wcześnie rano – około godziny 8 : 20. Po wejściu do autokaru oddaliśmy paszporty wychowawcom i ruszyliśmy w poszukiwaniu nowych przeżyć. Jechaliśmy prawie siedem godzin, jednak rozmowy przez cały czas trwały w najlepsze i ani się nie obejrzeliśmy, a już byliśmy w Parku Mużakowskim, na granicy polsko – niemieckiej. Nasz przewodnik, pan Marek, opowiedział ciekawą historię o założycielu parku, księciu Hermannie Puckerze, oraz jego jedynej miłości, Machbubie, 13 – letniej egipskiej księżniczce- niewolnicy, którą przywiózł do Europy. Dziewczyna nie pozostała mu jednak wierna. Poniosła śmierć skacząc z wieży. Nie udało nam się zobaczyć jej ducha, lecz zachwycił nas  Nowy Zamek w Mużakowie oraz śliczne zielone polany.

Po przyjeździe i obiadokolacji w hotelu ,,Rychło” w Bogatyni wszyscy ruszyliśmy do swoich pokoi. Wieczory przeznaczyliśmy na rozmowy, oglądanie filmów, czytanie lub granie w planszówki. Jak zwykle UNO i Double zdobyły serca wszystkich.

Następnego dnia, po śniadaniu, pojechaliśmy do Drezna. Tym razem pogoda pozostawiała wiele do życzenia, ale nie przeszkodziło nam to w zwiedzaniu. Wybraliśmy się do słynnej mleczarni braci Pfund, która została wpisana do księgi rekordów Guinnessa jako najpiękniejsze tego typu miejsce na świecie. Najbardziej zachwycił nas wnętrze sklepu. Było ono pełne pięknych malowideł naściennych wyłożonych unikalnymi płytkami z motywami roślin. Miałam tam okazję spróbować pysznej gorzkiej czekolady, której smaku długo nie zapomnę.

Nasza przewodnicza, pani Jola, Polka mieszkająca na stałe od 50 lat  w Niemczech, świetnie opowiadała o swojej drugiej ojczyźnie, choć nie wystrzegła się drobnych błędów językowych – syn prawdziwy był zapewne synem … prawowitym ;) Po południu wybraliśmy się do Słupna, by zobaczyć zamek Stolpen i posłuchać o mieszkającej tam 49 lat Annie Konstancji Cosel. Dama ta była kochanką Króla Polski Augusta Mocnego. Jej dzieje barwnie opisał w swojej powieści Józef Jerzy Kraszewski, a zekranizował w 1968 roku Jerzy Antczak. Następnym przystankiem był Budziszyn, centrum kultury plemienia słowiańskiego Łużyczan. Mieliśmy okazję zobaczyć stację kolejową Bautzen i, po sesji zdjęciowej nad rzeką Sprewą, której przewodniczył nasz wychowawca, pan Andrzej, wróciliśmy do hotelu.

W środę wybraliśmy się do Bastei w Parku Narodowym Saskiej Szwajcarii, by podziwiać niesamowite widoki. Przejście przez most 110 m n.p.m. nie jednego przyprawiłoby o dreszcze, jednak nawet osoby z lękiem wysokości, w tym mój brat Julian, dzielnie pokonały strach. Później pojechaliśmy do Konigstein, by zobaczyć saską twierdzę oraz studnię o głębokości 152,5 m o niespotykanej akustyce.

Następny dzień spędziliśmy na granicy polsko – czeskiej we wsi Porajów, a następnie w Hrensku. Mieliśmy okazję  przepłynąć łódką przez bajeczną rzekę Kamienice i obejrzeć drewniane zabudowania. Najbardziej zachwycił nas widok słynnej bramy Prawczyckiej, która jest największym naturalnym mostem skalnym w Europie. Tego dnia przeszliśmy prawie 16 km!, więc od razu po powrocie do hotelu wszyscy padliśmy „trupem”.

Ostatni dzień spędziliśmy w Wałbrzychu. Zwiedzaliśmy Zamek Książ, a chętni również palmiarnię. Nie było ich zbyt wielu… większość spędzała czas w autokarze. Dalszą część dnia zajęła nam podróż do domu. Nie zabrakło momentów integracji klas i wspólnej gry w piłkę w autokarze, w której uczestniczył zwykle poprawny pan Łukasz.

Myślę, że była to jedna z najlepszych „zielonych szkół” w moim życiu. Przez te kilka dni bardzo się do siebie zbliżyliśmy. Na pewno będziemy wspominać tę  wycieczkę przez długie lata, a zdjęcia i filmy pozostaną z nami na zawsze.

A celująco napisała to sprawozdanie Iga S.

Obszerna fotorelacja na fb szkoły.